Brīnummāja
  • Sākums
  • Jaunumi
  • Mācību centrs
    • Montessori
    • Mācīšanās traucējumi
    • Selektīvais mutisms
  • Labdarības projekti
  • Sociālā rehabilitācija
  • Brīnummāja
    • Kontakti
    • Mūsu redzējums
    • Īstenotie projekti
  • In English

"Tik vienkārši! 
Beidzot es sapratu!

VAI MATEMĀTIKU VAR MĀCĪTIES AR PRIEKU?

No vairākiem kolēģiem esmu dzirdējusi sakām, un arī pati bieži vien mēdzu atzīt: tikai tagad es beidzot tā līdz galam saprotu kā tas strādā! Runa ir par matemātiku, kura lielai daļai no mums skolas gados sagādāja ne mazums raižu. Vai matemātiku var mācīties ar prieku un patiesu interesi? Tagad droši varu teikt – jā! Tagad, kad pati esmu iepazinusi Montessori matemātikas pasauli.
Brīnummāja - mācīties matemātiku ar prieku
Kas tad ir tik ļoti atšķirīgs veidam, kā matemātiku bērni apgūst Montessori vidē? Ir vairāki principi, kas palīdz bērniem izprast matemātikas likumus un veikt vingrinājumus  ar patiesu interesi. 


​Kā jebkurš Montessori materiāls, arī matemātikas vingrinājumus bērnam ir svarīgi piedāvāt brīdī, kad viņam rodas interese (parādās sensitivitāte).  Esmu saskārusies ar pieredzi, kad bērnam ir pāragri uzspiesti cipari, kas rada pretestību un var paiet ļoti ilgs laiks, kamēr bērns ir gatavs tos iegaumēt. Sekojiet bērnam! Tas ir viens no Montessori pieejas zelta likumiem. Tā vietā dažkārt mēs izvēlamies sekot vienotiem rāmjiem un atbilstoši programmai ievilkt ķeksīti – „ir, izpildījām”. Svarīgi ir ieklausīties bērnā, pamanīt un novērtēt viņa sasniegumus, par tiem priecāties un tikai tad spert nākamo soli – tad, kad viņš tam ir gatavs!

Matemātika nebūt nesākas ar cipariem, skaitļiem, rēķināšanu. Montessori vidē ir daudz dažādu vingrinājumu, kas bērnu netieši sagatavo matemātikai - bērns apgūst tilpumu, garumu, svara, augstuma atšķirības, dažādas ģeometriskās formas – gan plaknē, gan telpiski. Bērns jau pazīst gradāciju un sekvenci – spēj atšķirt lielāku un mazāku, resnāku un tievāku un tos sakārtot pieaugošā/dilstošā secībā. 
Brīnummāja montesori matemātikas principi
Visi matemātikas vingrinājumi ir sakārtoti noteiktā secībā - piemēram, bērns vispirms izprot kvantitāti un tikai tad mācās simbolus (skaitļus) un kā tos savienot ar atbilstošo daudzumu, vai vispirms iemācās skaitļu šķiras un tikai tad iepazīst daudzciparu skaitļus. Cipari un skaitļi patiesībā ir kvantitātes abstrakta attēlošana. Kā mēs zinām, bērnam 4 – 5 gadu vecumā vēl nav raksturīga abstraktā domāšana, tādēļ bieži vien bērni prot skaitīt, bet neapzinās kvantitāti, ko katrs skaitlis apzīmē. 
​
Arī matemātikas vingrinājumos jāliek lietā vairākas maņas – redze, dzirde, tauste, pildot uzdevumus jāveic  kustības (darbinām gan lielo, gan mazo motoriku). Tas palīdz uztver materiālu dažāda tipa cilvēkiem. Liela daļa no materiāla ir piemēroti darbam ar bērniem grupā, kas attīsta savstarpēju atbalstīšanu un sadarbošanos.
montesori matemātika bērniem Brīnummājas Smilšu istabā
Bērnam tiek dots laiks! Manuprāt tas ir vissvarīgākais. Lielākiem bērniem, kuriem steiga jau ir izveidojies kā neapzināts paradums, es nodarbībās atvēlu laiku un stāstu, ka šī ir vieta, kurā mēs mācāmies lietas darīt bez steigas, tās kārtīgi izpētot, ļaujot ar rokām izjust materiālu un arī domāšanas procesam ir vajadzīgs laiks, lai mūsu apziņā un atmiņā „nosēstos” apgūtais. 

Un visbeidzot – mums vienmēr ir jautri! Mēs priecājamies par iepazīto, sajūsmināmies par atklāto un izjūtam gandarījumu par paveikto. Tāpat kā darbā, mēs varam uzrādīt labākus rezultātus, ja jūtamies labi, tā arī mācoties, mēs varam apgūt daudz vairāk, ja to darām ar prieku!
Matemātika Brīnummājas Smilšu istabā - kā mācīties matemātiku ar prieku

Dažkārt bērniem, kuriem matemātika skolā rada raizes, atliek pāris reizes atnākt uz nodarbībām un daudzi uzdevumi jau vairs nemaz nešķiet biedējoši.  „Tik vienkārši! Beidzot es sapratu!“ – tā pēc daļu sensoriskās apguves izsaucās kāds mans audzēknis, kurš skolā nu jau otro gadu mācās daļskaitļus. Bieži vien atliek paņemt rokās materiālu, ar kustībām izpildīt matemātiskās darbības un pricips kļūst skaidrs. 


Piekritīsiet – kas gan var būt vērtīgāks, kā dot bērnam apziņu – es to saprotu, es to varu! Un vēl lieliskāk, ja to pavada attieksme – tas ir aizraujoši! Palīdzēt bērniem apgūt jaunas prasmes un darīt to ar prieku var ikkatrs no mums – piedaloties labdarības akcijā „Uzdāvini brīnumu!”  un ziedojot līdzekļus bērniem attīstošo nodarbību apmeklēšanai.  Tas neprasa lielus ieguldījumus šodien, bet sniedz lielas iespējas nākotnei.

 Pateicībā par sadarbību un atbalstu katram, kas nolems piedalīties – 


Liena Milherte
Biedrības "Brīnummāja" valdes priekšsēdētāja

Uzzini kā Smilšu istabas nodarbības var palīdzēt Tavam bērnam!

Smilšu istaba
Kontakti | Īstenotie projekti | Aktualitātes | Labie darbi | Sajūtu istaba | Īsfilmas | Montessori
© COPYRIGHT 2015-2020.
​ALL RIGHTS RESERVED.
  • Sākums
  • Jaunumi
  • Mācību centrs
    • Montessori
    • Mācīšanās traucējumi
    • Selektīvais mutisms
  • Labdarības projekti
  • Sociālā rehabilitācija
  • Brīnummāja
    • Kontakti
    • Mūsu redzējums
    • Īstenotie projekti
  • In English